x تبلیغات
seo

خرید نهال پسته

  

نام علمی درخت پسته Pistacua Vera است. درخت پسته یکی از درختان میوه ای است که سرچشمه آن را به خاورمیانه و آسیا نسبت می دهند. ایران و ایالات متحده امریکا دو کشور اصلی تولید کننده پسته هستند، با این حال کشور ایران در سال 2017 مقاوم اول را در پرورش باغ پسته و محصول آن به دست آورده است.

از مشخصات مهم درخت پسته این است که پس از کاشت نهال پسته، حدود ۴ تا ۵ سال طول می کشد تا بازدهی محصول آن آغاز شود؛ شاید این زمان طولانی باشد، اما مطمئن باشید که ارزش صبوربودن را دارد! هر درخت پسته بالغ می تواند سالانه ۵۰ کیلوگرم پسته (حدود ۱۰ کیلوگرم مغزخشک پسته) تولید کند که از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد. در ادامه نکات مهمی را در مورد کاشت نهال پسته و پرورش آن توضیح می دهیم.

چه مکانی برای کاشت نهال پسته مناسب است؟

محل ایده آل برای پرورش نهال پسته مناطقی هستند که دارای زمستان هایی سرد و تابستان های گرم و همچنین دارای بارندگی کم باشند. مکان های بیابانی نیمه خشک برای کاشت نهال پسته بسیار ایده آل هستند. نهال پسته جهت پرورش و بازدهی عالی، درجه حرارت بالای ۳۷ درجه سانتی گراد در طول روز را ترجیح می دهد.

از مشخصات درخت پسته این است که به ماه های زمستانی نیز نیاز دارد که هوا به اندازه کافی سرد باشد تا بتواند آن ها را به حالت نهفتگی (خواب زمستانی)، حدود ۵ درجه سانتی گراد یا حتی پایین تر درآورد. مناطق کوهستانی که دمای آن ها معمولا به زیر منفی ۱۰ درجه سانتی گراد می رسد، جهت پرورش باغ پسته مناسب نخواهد بود. علاوه بر این، برای کاشت نهال پسته این نکته را در نظر داشته باشید که پسته در مناطق با رطوبت بالا رشد نمی‌کند.

پسته را به صورت جفتی بکارید

جهت پرورش باغ پسته، شما به بیش از یک نهال پسته احتیاج خواهید داشت. برای تولید میوه پسته، درخت پسته ماده به درخت پسته نری که در نزدیکی آن باشد نیاز دارد. معمولا کشاورزان اینطور در نظر می گیرند که به ازای کاشت هر ۱۵ درخت ماده، یک درخت پسته نر نیاز خواهد بود. درواقع، از مشخصات درخت پسته نر این است که می تواند به اندازه حدود ۱۰ تا ۱۵ درخت ماده گرده تولید کند.

علت کاشت نهال پسته به صورت جفتی، تک جنسیتی بودن آن است و شما جنسیت یک درخت را نمی توانید تا زمان رسیدن میوه تشخیص دهید. برای رسیدن میوه هم باید حدود ۸ سال از چرخه زندگی درخت بگذرد و به همین دلیل است که بیشتر باغداران پسته چندین درخت می کارند تا مطمئن شوند که حداقل یک درخت نر دارند. تنها راه شناخت جنسیت درخت پسته قبل از موعد، خرید نهال یا قلمه پیوند زده شده است؛ زیرا درخت پسته خریداری شده همجنس درخت والد خود خواهد بود.

چگونه از بذر، نهال پسته پرورش دهیم؟

اگر تصمیم گرفتید که نهال پسته خود را به صورت بذر بکارید، باید در ابتدا دانه های پسته خام خریداری کنید. با خرید مستقیم پسته از یک باغ پسته یا نهالستان، مطمئن خواهید بود که بهترین محصول را خریداری کرده اید.

خرید پسته از فروشگاه های مواد غذایی نیز خوب است اما نمی توان از آن ها استفاده کرد؛ چون ممکن است شور و یا بو داده باشند که در این حالت قابلیت جوانه زنی و تولید نهال پسته را نخواهد داشت. در ادامه مطلب، آنچه برای پرورش نهال پسته از دانه آن نیاز دارید را برایتان آورده ایم.

یک حوله نخی مرطوب را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و دانه های پسته را درون دستمال بگذارید. اطمینان حاصل کنید که تعداد دانه ها خیلی زیاد نباشند؛ پنج دانه خوب است. در کیسه یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا هوای تازه در آن جریان داشته باشد. یک هفته صبر کنید تا دانه های پسته  جوانه بزنند. کیسه باید در دمای اتاق به طور دست ‌نخورده نگهداری شود.

هنگامی که دانه های پسته جوانه زدند، آن ها را درون یک گلدان پر از خاک مناسب بکارید. خاک آن را مرطوب نگه دارید و حواستان باشد که آن را بیش از حد آب ندهید، زیرا باعث کند شدن رشد  نهال پسته می شود. با گذشت زمان، باید نهال پسته را در گلدان های بزرگتر قرار دهید تا زمانی بتوان آن را در باغ یا باغچه کاشت.

نهال پسته را از گلدان بیرون بیاورید

نهال پسته می تواند ۳ تا ۵ سال اول در گلدان رشد کرده و سپس می توانید آن را در خاک باغ پسته تان بکارید که بهترین زمان آن هم معمولا فصل بهار یا پاییز است. اولین قدم جهت کاشت نهال پسته در خاک این است که برای هر یک از آن ها چاله ای با اندازه مناسب در خاک حفر کنید. شما باید چاله ای حفر کنید که عمق و عرض آن دو برابر گلدان باشد و فضای زیادی برای گسترش ریشه های درخت پسته را در آینده فراهم کند.

درخت پسته را درون چاله ای که حفر کردید قرار دهید و آن را عمودی نگه دارید. هیچ کس نمی خواهد یک درخت پسته کج رشد کند! بنابراین می تواند جهت اطمینان با استفاده از یک تراز مطمئن شوید که سطح کاشت نهال پسته کاملا عمودی است. تمام تلاش خود را بکنید تا هنگام کاشت، ریشه ها در معرض دید قرار نگرفته و کاملا درون خاک قرار گیرند.

هنگام کاشت نهال در باغ پسته، با برداشتن سنگ ها، گیاهان و علف های هرز، چاله ها را دوباره با خاک اصلاح شده لومی پر کنید. به محض کاشت، درخت پسته را آبیاری کنید تا از تشکیل کیسه های هوایی در خاک جلوگیری شده و درون آن تثبیت گردد.

شرایط مورد نیاز کاشت نهال پسته چگونه است؟

شرایط ایده آل کاشت نهال پسته، محلی است که درخت پسته بتواند نور کامل خورشید را دریافت کند و خاک زهکشی خوبی داشته باشد. از مشخصات درخت پسته این است که لوم های شنی را به دیگر خاک ها ترجیح می دهند. pH مناسب خاک مناسب نهال پسته بین 1/7 تا 8/7 است.

فاصله مناسب کاشت نهال پسته با یکدیگر چقدر باشد؟

درخت پسته بالغ می تواند کاملا بزرگ شوند و طول آن ها تا ۹ متر نیز برسد. یکی از دیگر از مشخصات درخت پسته این است که شاخ و برگ های عریضی دارد و اصطلاحا تاج آن حجیم است، بنابراین از ابتدای کاشت نهال پسته در باغ خود، باید به فکر آینده آن ها باشید.

برای کاشت نهال ها، توصیه ما به شما این است که حدود ۳ تا ۶ متر بین درختان در یک ردیف و ۶ متر در بین ردیف ها با یکدیگر فاصله بگذارید. اطمینان حاصل کنید که جسمی مزاحم بالای نهال پسته کاشته شده مانند تیرهای تلفن یا سیم برق وجود نداشته باشد که در اینده مشکل ساز خواهد شد. با انجام فاصله گذاری مناسب شما می توانید در آینده درخت پسته بسیار خوب و پرباری داشته باشید.

 ارقام نهال پسته در ایران

نهال پسته کله قوچی (گرد و درشت)

نهال پسته کله قوچی از ارقام نهال پسته زودرس به شمار می آید که از حدود اواخر اسفندماه گل می دهد و شهریور ماه آماده برداشت می باشد. درخت پسته کله قوچی، میوه هایی درشت و گرد دارد و به دلیل داشتن مغزی پر و بزرگ، از محبوب ترین ارقان نهال پسته در ایران به شمار می رود. پسته کله قوچی علاوه بر مصرف تک خوری، در شیرینی پزی، بستنی سازی و صادرات نیز اهمیت بالایی دارد.

نهال پسته اکبری (کشیده و خوش فرم)

نهال پسته اکبری یکی دیگر از انواع نهال پسته است که به دلیل خوش فرم بودن و طعم خوشمزه، در تمام دنیا مشتریان خاص خود را دارد. نهال پسته اکبری از ارقان نهال پسته پاکوتاه بوده که هر چند سال یکبار محصول داده اما محصول آن بسیار پربار و با بازدهی بالا می باشد، با این حال یکی از ارقام پسته گران قیمت در دنیا محسوب می شود.

نهال پسته احمدآقایی (دراز و بادامی شکل)

نهال پسته احمد آقایی یکی دیگر از ارقام نهال پسته در ایران است که اتفاقا از بهترین ارقام نهال پسته تجاری در کل دنیا محسوب می شود. شکل این پسته، درشت، بادامی و با پوستی استخوانی است. درخت پسته احمد آقایی از ارقام دیررس پسته به شمار می رود و عموما در استان های کرمان و رفسنجان کشت می شود.

نهال پسته فندوقی (گرد و ریز)

پسته فندوقی یکی از اصلی ترین ارقام نهال پسته شهر کرمان است که حدود نیمی از باغات پسته کرمان را به خود اختصاص می دهد. از مشخصات اصلی درخت پسته فندوقی می توان به مقرون به صرفه بودن، طعم خوشمزه و شکل زیبای پسته آن اشاره کرد. درواقع پسته فندوقی از ارقام نهال پسته می باشد که به دلیل ریزتر بودن از دیگر ارقام پسته، در یک کیلوگرم تعداد بیشتری پسته به شما می دهد و در کل قیمت پایین تری هم دارد. با این حال، پسته فندوقی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین انواع پسته در ایران بوده و بخش مهمی از صادرات را نیز تشکیل می دهد.

نهال پسته خنجری دامغان (بادامی شکل)

نهال پسته خنجری دامغان یکی دیگر از ارقام نهال پسته ایران است که عموما در شهرهای دامغان، اردکان و رفسنجان کشت می شود. از اصلی ترین مشخصات درخت درخت خنجری، می توان به رشد چشمگیر و پایه کوتاه آن اشاره کرد که سبب بازدهی محصول بالای آن می شود. رنگ میوه پسته خنجری ارغوانی رنگ با پوسته ای سفید استخوانی است که طعمی فوق العاده نیز دارد.

آبیاری درخت پسته چگونه باشد؟

درخت پسته بومی مناطقی است که مقدار آبیاری زیادی ندارد، بنابراین مجبور نیستید روزانه یا حتی هفتگی باغ پسته خود را آبیاری کنید. هنگام انجام آبیاری درخت پسته، باید دقت کنید تا خاکی که درخت در آن کاشته شده تا عمق حدود یک متر مرطوب شود.

برنامه ریزی کنید که هر ماه درخت پسته خود را آبیاری عمیق کنید. در ماه های پرباران سال، از آبیاری باغ پسته صرف نظر کنید و مراقب زرد شدن برگ های درختان باشید، این عامل می تواند نشان دهنده آبیاری بیش از حد درخت باشد.

درختان در زمستان به خواب می روند (نهفتگی)، بنابراین نیازی به ادامه آبیاری نخواهید داشت. در حوالی ماه آذر تا اوایل بهار آبیاری درخت پسته را متوقف کنید؛ زیرا در این زمان درخت برای خواب زمستانی آماده می شود.

کوددهی درخت پسته چگونه باشد؟

بهترین زمان برای کوددهی درخت پسته در فصل بهار است. پس از اینکه خطر سرمایی که در منطقه شما وجود دارد از بین رفت، کود ۱۰-۱۰-۱۰ را امتحان کنید که به راحتی در بیشتر گلخانه ها و نهالستان ها یا فروشگاه های کشاورزی (مزرعه، باغ) موجود است.

کوددهی درخت پسته آسان است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که گرانول های کود را به طور مساوی زیر درختان باغ تا عمق ۲۰ سانتی متری خاک بپاشید. دقت کنید که پس از مرحله کوددهی، آبیاری را انجام دهید. در طول فصل رشد سالانه دو بار کوددهی درخت پسته را انجام دهید و هرگز بیش از ۵ پیمانه کود برای هر فصل استفاده نکنید.

هرس کردن درخت پسته چگونه باشد؟

مانند هر درخت میوه یا درخت مغز دیگری، شما باید درختان پسته خود را هرس کنید. در صورتی که درخت در فصل نهفتگی و خواب زمستانی باشد، زمستان بهترین زمان برای انجام هرس است که درخت کمترین آسیب را می بیند.

به دنبال شاخه های جانبی که از روی یکدیگر عبور می کنند و شاخه های مرده یا در حال مرگ باشید. بیشتر درختان پسته به هرس سنگین احتیاج ندارند. شما باید حین هرس کردن درخت پسته مراقب باشید؛ زیرا از بین بردن شاخه های زیاد باعث کاهش تولید بازدهی محصول پسته شما خواهد شد.

نحوه برداشت پسته چگونه باشد؟

نشانه های رسیدن پسته این است که پوسته آن باز شدخ و رنگ پوسته آن از سبز به رنگ مایل به قرمز می رود. دقت کنید که پسته رسیده را در اسرع وقت برداشت کنید زیرا پسته رسیده در برابر آفات آسیب پذیر است.

برداشت پسته آسان است! درختان را تکان دهید تا پسته ها از شاخه ها به زمین بیفتند و مطمئن شوید که برای جمع آوری آنها یک تله (در اینجا منظور پارچه یا هر چیزی است که مانع زمین افتادن و گم شدن پسته ها در خاک شود) زیر درخت قرار دهید. پسته های تازه را از نظر کپک زدن بررسی کنید. به یاد داشته باشید که درختان پسته عموما دو سالانه هستند، به این معنی که آن ها یک سال محصول کم و سال دیگر محصول بیشتری تولید می کنند.

میانگین بازده یک درخت پسته چقدر است؟

هنگامی که یک درخت پسته جوان است، بازده آن حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم پسته خشک یا ۳ تا ۵ کیلوگرم پسته تازه است. با بالغ شدن درخت (۷ تا ۱۰ سال) انتظار داشته باشید که تولید سالانه حدود ۶ تا ۱۰ کیلوگرم مغز خشک یا ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم پسته تازه باشد.

منبع : پالیز نهال

خرید نهال آلبالو

  

مشخصات درخت آلبالو

درخت آلبالو با نام علمی Prunus cerasus، از درختان بومی جنوب غرب آسیا و اروپا بوده که میوه ای سرخ رنگ و ترش مزه دارد. مناطق بومی کاشت نهال آلبالو در دنیا شامل مجارستان، آلمان و فرانسه بوده و بیشترین نواحی باغ آلبالو ایران در استان های خراسان، آذربایجات غربی و شرقی، اردیبل و اصفهان می باشد.

ارتفاع درخت آلبالو بالغ بسته به نوع گونه بین ۲ تا ۶ متر می باشد و شباهت زیادی به درخت گیلاس دارد، اما معمولا از آن کوچکتر است. شاخه های درخت آلبالو انعطاف پذیری زیادی داشته و بدون شکستن، به راحتی خم می شوند؛ این موضوع باعث می شود تا برداشت آلبالو خصوصا برای درختان جوان آسان بوده و نیازی به نردبان نباشد. مالکین باغ آلبالو از هر درخت آلبالو بالغ سالانه حدود ۳۰ کیلوگرم آلبالو برداشت می کنند که برای مصارف خوراکی، آشپزی و حتی دارویی استفاده می شود.

منطقه مناسب برای کاشت نهال آلبالو

نهال آلبالو برای کشت نیاز به منطقه ای باز و با حداقل ۵ ساعت در روز تابش مستقیم نور خورشید دارد. اگر محلی که برای کشت باغ آلبالو در نظر گرفته اید، طی روز تابش کافی نور خورشید را نداشته باشد یا نهال آلبالو در زیر سایه دیگر درختان قرار بگیرد، میوه های آلبالوها ریز خواهند شد و بازدهی مطلوبی نخواهند داشت. همچنین برای کاشت نهال آلبالو نباید منطقه بادگیر انتخاب شود، چرا که شکوفه های آلبالو بسیار حساس بوده و وزش های شدید باد در فصل بهار می تواند بسیاری از آن ها را از بین ببرد.

دمای مناسب منطقه برای احداث باغ آلبالو

درخت آلبالو برای جوانه زنی و شکوفه دهی در فصل بهار، باید حدود ۱ الی ۲ ماه زمستان سرد زیر ۷ درجه سانتی گراد را بگذراند. جهت احداث باغ آلبالو، مناطق با تابستان های خشک و خنک و زمستان های سرد مناسب است. اگر منطقه ای که برای احداث باغ آلبالو در نظر گرفته اید، بهارهای بسیار سردی دارد، پیشنهاد می کنیم که نهال ها را در زمین های با سطح بالاتر بکارید. دره ها و زمین ها با ارتفاع کم، طی بهار بیشتر دچار یخبندان شده و می تواند سبب آسیب نهال آلبالو شود.

خوشبختانه مقاومت درخت آلبالو نسبت به دیگر درختان میوه در برابر گرما و سرما زیاد است اما کاشت آن در مناطق خیلی گرم به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی یا آسیب به میوه، توصیه نمی شود.

خاک مناسب کاشت نهال آلبالو

خاک مناسب جهت کاشت نهال آلبالو، خاکی لومی است که سرشار از گیاخاک بوده و به خوبی شخم زده باشد. ریشه درخت آلبالو نسبت به پوسیدگی بسیار حساس است؛ بنابراین شخم زدن خاک جهت کاشت نهال آلبالو اهمیت زیادی دارد تا هوا و اکسیژن بتواند به ریشه برسد. نهال آلبالو در خاک قلیایی و اسیدی نیز رشد می کند اما بهترین pH برای رشد مطلوب آن، حدود 6.5-6.7 می باشد.

روش کاشت نهال آلبالو در منزل

تا به حال به کاشت نهال آلبالو زیبا در باغچه منزلتان فکر کرده اید؟! شما به راحتی می توانید با استفاده از هسته آلبالو، این میوه عالی را پرورش دهید. تنها کار سختی که باید انجام دهید، خوردن چند میوه آلبالو است! به یاد داشته باشید که آلبالوهای نگهداری شده در یخچال یا فریزشده، جهت کاشت هسته مناسب نیستند و به نهال آلبالو تبدیل نمی شوند. بهتر است برای کاشت نهال آلبالو از هسته، میوه ها را از باغی مطمئن خریداری کنید.

پس از جداکردن هسته های آلبالو، آن ها در ظرف آب گرم قرار داده و به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر بخیسانید به طوری که هیچ میوه ای به هسته باقی نمانده باشد. سپس، هسته آلبالوها را بیرون آورده و روی یک دستمال کاغذی به مدت ۳ تا ۵ روز قرار دهید تا کاملا خشک شوند. پس از خشک شدن هسته های آلبالو، لازم است تا آن ها را درون کیسه ای پلاستیکی بپیچانید و به مدت حدود ۱۰ هفته درون فریزر قرار دهید. همانطور که قبلا اشاره شد، علت این کار این است که آلبالوها قبل از جوانه زنی نیاز به تحمل دوره ای سرما دارند و با قراردادن هسته ها در فریزر، این فرآیند به صورت مصنوعی تقلید می شود.

پس از گذشت ۱۰ هفته از باقی ماندن هسته آلبالو در فریزر، آن ها را بیرون آورده و در دمای اتاق قرار دهید. خاک گلدان را خوب زیر و رو کرده و حداقل ۲ تا ۳ هسته را درون گودالی کوچک به عمق حدودا ۵ سانتی متر بکارید. گلدان را در محلی قرار دهید که در طی روز در معرض نور خورشید باشد. دقت کنید که بلافاصله پس از کاشت آلبالو، آبیاری باید انجام شود تا هسته ها به خوبی در خاک تثبیت شوند. حال نهال آلبالوهای شما آماده رشد هستند!

پس از مدتی که اندازه نهال آلبالو به حدود ۵ سانتی متر رسید، آن ها را به آرامی همراه با خاک از گلدان بیرون آورده و درون باغچه بکارید. اگر قصد کاشت چند نهال آلبالو را دارید، باید فاصله مناسب بین آن ها ،حدود ۴ متر، را رعایت کنید. جهت احداث باغ آلبالو، نهال را اواخر پاییز یا اوایل بهار که خاک بیشترین میزان رطوبت را دارد، بکارید.

کوددهی درخت آلبالو

بهترین کود برای باغ آلبالو شامل ترکیبات پتاس است؛ زیرا سبب بهبود میوه دهی و تولید محصول بیشتر، افزایش رشد ریشه و مقاومت آن در برابر خشکی و یخ زدگی می شود. بهترین زمان اضافه کردن کود پتاس، در زمان کاشت نهال آلبالو می باشد. علت این است که بیشترین میزان جذب پتاسیم، در مراحل اولیه رشد نهال اتفاق می افتد. گاها از ازت نیز برای افزایش مقاومت نهال آلبالو نسبت به سرما استفاده می شود.

دستورالعمل کوددهی درخت آلبالو، به این شرح است:

پتاس: درخت آلبالو جوان ۴۰ کیلوگرم و درخت بالغ و بارور حدود ۱۰۰ کیلوگرم.

ازت: حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم برای درختان جوان و ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم برای درختان بالغ.

بیماری و آفات درخت آلبالو

مگس گیلاس (آلبالو)

مگس آلبالو حشره ای است که از رایج ترین آفات درخت آلبالو و البته گیلاس محسوب می شود و می تواند تا حد زیادی به محصول خسارت وارد نماید، خصوصا اگر نوع نهال آلبالو از ارقام دیررس باشد. مگس گیلاس (آلبالو) که کمی کوچکتر از مگس خانگی است، در فصل بهار و همزمان با تغییر رنگ آلبالو و گیلاس ظاهر می شود.

مگس آلبالو با تخم گذاری بر میوه، باعث کرمی شدن محتوای آن می شود. درواقع، کرم یا لارو جوان مگس از محتوای میوه تغذیه کرده و فضولات خود را همانجا باقی می گذارد که سبب تخریب شدید بافت آلبالو می شود. گاهی این تخریب بافتی، لهیدگی و سیاه شدن آلبالو از بیرون قابل مشاهده نیست اما پس از شکافتن میوه قابل رویت است.

راه هایی جهت کنترل مگس آلبالو

کنترل زراعی

انجام شخم پاییزه درخت آلبالو باعث از بین رفتن مقدار زیادی از این آفت می شود؛ چرا که مگس های نابالغ فصل زمستان را درون خاک می گذرانند. این روش کنترل آفات درخت آلبالو به خصوص زمانی موثر است که تمام اطراف ریشه نهال آلبالو نیز شخم زده شود. همچنین، توصیه می شود که باغ آلبالوهای اطراف نیز روش های کنترل آفت را پیش گیرند تا از جا به جایی حشرات و آفات درخت آلبالو بین مناطق مختلف جلوگیری شود.

کنترل فیزیکی

مگس گیلاس (آلبالو) به رنگ زرد واکنش نشان داده و جلب آن می شود؛ بنابراین، آویزان کردن تله های زردرنگ با ماده مخصوص و چسبنده مانند استئارات آلومینیوم، قبل از تغییر رنگ میوه آلبالو و در اوایل بهار، می تواند آفات درخت آلبالو را تا ۵۰% کاهش دهد.

علاوه بر این موارد، جهت از بین بردن این آفت درخت آلبالو می توان از سموم شیمیایی مخصوص استفاده نمود.

شانکر باکتریایی (Bacterial canker)

شانکر باکتریایی به بیماری بلاست جوانه، بلاست شکوفه، خشکیدگی باکتریایی سرشاخه و سوختگی سیخک هم معروف است. انواع مختلف این باکتری می توانند سبب آلودگی درختان میوه هسته دار (خصوصا آلبالو و گیلاس)، مرکبات، رز، بسیاری از گیاهان زینتی و برخی از سبزی ها و غلات شوند.

از علائم بارز شانکر باکتریایی که از مهمترین آفات درخت آلبالو محسوب می شود، ایحاد صمغ روی شاخه، تنه و گاهی اوقات میوه نهال آلبالو آلوده است. اگر آلودگی زیاد شده و در تمام باغ آلبالو پخش شود، می تواند حتی به میوه نیز انتقال یافته و سبب تیره شدن و فرورفتگی نواحی آلوده می شود. شانکرها عموما در پاییز و زمستان ایجاد می شوند و در فصل بهار صمغ تولید شده از بافت های اطراف آلودگی قابل مشاهده است.

راه هایی جهت کنترل شانکر باکتریایی درخت آلبالو:

هرس شاخ و برگ ها و قطع شاخه های خشکیده تمام درختان باغ آلبالو بعد از دوره یخبندان و در اوایل بهار انجام شود.

در صورت قطور بودن شاخه هرس شده، برای جلوگیری از آلوده شدن محل با آفات درخت آلبالو، محل هرس را با بردوفیکس رقیق نشده رنگ کنید.

سم پاشی های چهارگانه دوره ای نهال آلبالو با بردوفیکس به شرح زیر می باشد:

  1. سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار پس از ریزش ٧۰ درصد برگ ها در پاییز
  2. سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار قبل از تورم جوانه ها
  3. سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها
  4. سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از تشکیل میوه آلبالو

برداشت آلبالو

پرنده ها عاشق آلبالو هستند! بنابراین اگر در فصل برداشت، روی درخت آلبالو را با تور محکمی نپوشانید، احتمالا میزان قابل توجهی از محصولتان را باید با پرندگان شریک شوید. علاوه بر این، جهت جلوگیری از مزاحمت پرندگان در فصل برداشت می توان با آویزان کردن وسایل درخشان مثل ظروف یکبار مصرف آلومینیومی از شاخه ها در تمام مناطق باغ آلبالو، باعث ترس پرنده ها و جلوگیری از نزدیک شدن آن ها به درخت شد.

قبل از شروع چیدن و برداشت آلبالو، ابتدا میوه را بچشید. آلبالو ترش زمانی که برسد، نرم و آبدار است؛ درحالی که آلبالو شیرین در زمان رسیدن، بافتی گوشتی و رنگی غیریکنواخت دارد. انتخاب زمان مناسب برای برداشت آلبالو به نگهداری و استفاده بهتر از آن کمک می کند.

نگهداری آلبالو

میوه آلبالو پس از برداشت تا حدود ۱ هفته می تواند در دمای یخچال (۴ درجه سانتی گراد) نگهداری شود.

هرس کردن درخت آلبالو

هرس کردن باغ آلبالو برای رسیدن نور بیشتر، تهویه هوای بهتر و درنهایت بازدهی محصول بالاتر باید انجام شود. بنابراین، به طور سالانه شاخه های ضعیف و خشک درخت آلبالو را هرس کنید. عملیات سربرداری شاخه های نهال آلبالو می تواند از ۶۰ تا ۸۰ سانتی متری خاک انجام شود.

عمر مفید درخت آلبالو

عمر مفید درخت آلبالو حدود ۲۵ تا ۳۵ سال است.

ارقام نهال آلبالو

ارقام نهال آلبالو شامل آلبالو مجاری سیگانی، آلبالو مجاری پیش رس، آلبالو محلی (رسمی)، آلبالو گیسی و آلبالو مورلو می باشد.

آلبالو مجاری سیگانی

منشا این نوع نهال آلبالو کشور مجارستان می باشد. میوه آن گرد، درشت و به رنگ قرمز تیره بوده و طعم ملسی دارد که همه این ویژگی ها سبب بازارپسندی آن شده است. نهال آلبالو مجاری سیگانی پس از سال پنجم کاشت شروع به باردهی می کند و از بازدهی بالایی نیز برخوردار است.

آلبالو مجاری پیش رس

آلبالو مجاری پیش رس نیز مانند سیگانی بومی کشور مجارستان بوده و میوه ای گرد، کروی و به رنگ قرمز تیره دارد. از آن جایی که میوه این گونه درخت آلبالو مجاری، زودرس یا پیش رس می باشد، ماندگاری بالایی داشته و برای تهیه کمپوت، مربا و … استفاده می شود. آلبالو مجاری پیش رس در بیشتر مناطق رشد می کند.

آلبالو محلی (رسمی)

آلبالو محلی عموما به رنگ قرمز تیره است و مزه ترش و دلچسبی دارد. اندازه این نوع آلبالو ریز و کوچک است اما به دلیل مقاومت بالا و عمر مفید بالای ۳۰ سال، جهت احداث باغ آلبالو مناسب است.

آلبالو گیسی

نهال آلبالو گیسی بومی کشور مجارستان است. این رقم آلبالو ریز، ترش مزه و قرمز رنگ است. درخت آن پاکوتاه و پرمحصول بوده و به جهت بازدهی بالا، میوه آن علاوه بر تازه خوری، مصارف صنعتی مانند تولید مربا نیز دارد.

آلبالو مورلو

نهال آلبالو مورلو اندازه ای درشت و شکلی گرد دارد و در اواخر خردادماه میوه می دهد که از آن جهت تهیه مربا، کمپوت و یا تازه خوری استفاده می شود. عمر اقتصادی نهال آلبالو مورلو حدود ۳۰ سال بوده و بومی کشور فرانسه است.

منبع : پالیز نهال

خرید نهال زردآلو

 درخت زردآلو جزو درختان میوه ده می باشد. به نقل از برخی منابع بومی چین، نهال زردآلو برای اولین بار به صورت خودرو در این مناطق روییده و در اوایل قرن یک میلادی به آسیا و اروپا راه یافته است. در برخی منابع دیگر نیز زادگاه اصلی باغ زردآلو را ارمنستان، ایران و مصر معرفی کرده اند.

مشخصات درخت زردآلو

درخت زردآلو، درختی پرشاخ و برگ و با تنه ای معمولا کوتاه است؛ اما با رشد شاخه های اصلی و فرعی، ارتفاع این درخت گاها می تواند به ۵ متر نیز برسد. درخت زردآلو دارای برگ های خزان شونده به شکل قلب نوک تیز و به رنگ سبز روشن مایل به زرد بوده و برگ های انتهایی نیز به رنگ قرمز دیده می شوند که یک مشخصه اصلی جهت شناسایی باغ زردآلو است.

شکوفه های زردآلو در فصل بهار، درشت و به رنگ سفید متمایل به قرمز دیده می شود. این درخت دارای گل های مذکر و مونث است، بنابراین می تواند خودتکثیری نیز انجام دهد. میوه آن گوشتی و زرد رنگ، با طعمی مطبوع و شیرین بوده و معمولا در اواسط تابستان می رسد که به همین دلیل به آن طلای تابستان نیز می گویند. لازم به ذکر است که میوه درخت زردآلو بیشتر روی شاخه های یک ساله قوی رشد می کند.

درخت زردآلو در مناطق گرمسیر پس از 2 سال و در مناطق سردسیر پس از 4 سال وارد فاز میوه دهی می شود. هسته زردآلو صاف، قهوه ای و بیضی شکل است و در داخل هسته، مغز خوراکی آن قرار دارد که طعم آن گاهی شیرین و گاهی تلخ می باشد و دارای 40% روغن، مقداری پروتئین، قند و ویتامین های A و C است.

شرایط کاشت بهترین نهال زردآلو

درخت زردآلو در هوای معتدل و گرم بهتر از دیگر شرایط رشد می کند. در مناطق سردسیر، نهال زردآلو بایستی در مقابل آفتاب کاشته شود تا بازدهی محصول آن بهتر باشد. نهال زردآلو در سال های اول رشد به آبیاری فراوانی نیاز دارد. البته لازم به توضیح است که آبیاری نهال زردآلو نباید به روش کرت بندی صورت گیرد؛ زیرا هم به ریشه ها اجازه تنفس داده نمی شود و هم از طریق تماس مستقیمی که ساقه با آب دارد، ممکن است درخت را بیمار کند.

در باغ زردآلو، فاصله مناسب جهت کاشت نهال زردآلو، ۶ تا ۷ متر بین هر درخت تا دیگری است. همچنین جهت کاشت نهال زردآلو، پایه های انتخابی، زردآلو، بادام و هلو می باشد ولی پایه زردآلو از همه مناسب تر است.

مناسب ترین خاک برای کاشت نهال زردآلو

نهال زردآلو در خاک هایی با بافت سبک تا متوسط رشد بهتری دارد. خاک باید عمیق، قابل نفوذ به آب و خوب شخم زده باشد. خاک های نازک و متراکم رسی برای کاشت نهال زردآلو مناسب نخواهد بود. همچنین در مناطقی که سطح آب تحت الارض بالاست، باید از کاشت نهال زردآلو خودداری شود؛ زیرا ریشه این درخت نسبت به آب زیاد حساسیت نشان می دهد و سبب بیماری درخت زردآلو می شود که یکی از نشانه های آن، ترشح صمغ از ساقه و شاخه های آن است.

علاوه بر نکاتی که ذکر شد، مناسب ترین خاک برای کاشت نهال زردآلو، ترکیبی از خاک لومی سبک، گیاخاک و شن می باشد که جهت احداث باغ زردآلو باید به آن دقت نمود.

تکثیر درخت زردآلو

تکثیر درخت زردآلو به دو طریق انجام می شود:

۱.از طریق کاشت هسته زردآلو

۲.از طریق پیوند زدن

از قدیم الایام تکثیر درخت زردآلو از طریق پیوند زدن رواج بیشتری داشته و بازدهی محصول زردآلو را بالا می برد.

نحوه کاشت نهال زردآلو از هسته میوه

جهت کاشت نهال زردآلو از هسته میوه آن، در ابتدا باید حداقل ۳ الی ۴ عدد هسته زردآلو را به خوبی از گوشت آن جدا کرده و این هسته ها را با آب بشویید. پس از آن، برای اینکه هسته سفت زردآلو به خوبی خیس خورده و توانایی جوانه زدن داشته باشد، باید به مدت یک شبانه روز هسته ها را در آب قرار دهید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت، هسته ها را از آب خارج کنید و آن ها را داخل یک دستمال نخی مرطوب قرار داده و خوب آن ها را بپوشانید.

مرحله بعدی جهت کاشت نهال زردآلو این است که دستمال را در داخل یک کیسه پلاستیکی گذاشته و در پلاستیک را به خوبی ببندید. این کار برای حفظ رطوبت جهت جوانه زنی هسته ها ضروری می باشد. شما می توانید به جای اینکه هسته ها در داخل دستمال بگذارید، آن را در مخلوطی از خاک، کودهای گیاهی، شن و ماسه قرار دهید و سپس همانگونه که در بالا گفته شد، درون پلاستیک قرار داده و در آن را گره بزنید.

کم کم و با گذشت دوره سرمادهی، باید اقدام به کاشت هسته زردآلو کرد. در این زمان، گودالی به اندازه حداقل ۲ تا ۳ برابر هسته در خاک حفر کرده و سپس هسته ها را بکارید. تا زمانی که هسته زردآلو به جوانه های کوچکی تبدیل شوند، بهتر است آن ها را در داخل خاک گلدان پرورش دهید. جهت کاشت هسته زردآلو، هسته ها را به صورت جدا از هم در داخل گلدانی بزرگ کاشته و به مکانی انتقال دهید که دمای آن حدود ۲۰ درجه سانتی گراد باشد.

بعد از گذشت مدت زمانی که جوانه ها به اندازه کافی رشد کرده و قوی شدند، می توانید آن ها را به باغچه و فضایی بزرگ تر انتقال دهید. حدود ۳ الی ۴ سال طول می کشد تا جوانه ها تبدیل به نهال زردآلو شده و میوه بدهد، بنابراین طی این مدت صبور بوده و به خوبی از جوانه ها مراقبت نمایید.

نکات کاشت هسته زردآلو

به این نکته توجه کنید که دستمال و یا خاکی که هسته ها را جهت کاشت هسته زردآلو درون آن قرار داده اید، نباید خیس باشد و فقط مقداری رطوبت کافی است. از مهم ترین مواردی که در حین کاشت هسته زردآلو باید به آن دقت نمود، این است که باید هسته ها به مدت ۹۰ روز در دمایی به میزان ۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود. به این منظور، هسته ها را به مدت ۳ ماه در داخل یخچال قرار می دهیم (اکثر یخچال ها دمایی در حدود ۵-۴ درجه سانتی گراد دارند).

سرمادهی برای قدرت جوانه زنی هسته ها جهت کاشت هسته زردآلو ضروری می باشد. در طول مدتی که هسته ها در یخچال نگهداری می شوند، نباید محل آن ها خشک بماند. بنابراین با استفاده از آب پاش محل آن ها را مرطوب نگه دارید تا جوانه ها به رشد خود ادامه داده و به نهال زردآلو تبدیل شوند.

ارقام زردآلو

ارقام زردآلو در ایران متفاوت است که از مهم ترین آن ها به موارد زیر می توان اشاره نمود:

زردآلو شکرپاره

رنگ میوه: نارنجی

نوع مصرف: تازه خوری

زمان رسیدن و برداشت: اواخر تیرماه

تحمل سرما: ۳۰- تا ۳۵ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۳۵ سال

مشخصات درخت زردآلو شکرپاره: سرعت رشد درخت زردآلو شکرپاره بسیار بالا بوده و بنابراین از ارقام با بازدهی محصول بالا جهت احداث باغ زردآلو و مناسب برای صادرات است.

زردآلو قیسی

رنگ میوه: زرد

نوع مصرف: خشکبار

زمان رسیدن و برداشت: اواسط مرداد

تحمل سرما: ۳۰- تا ۳۵ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۳۰ سال

مشخصات درخت زردآلو قیسی: نهال زردآلو از نوع قیسی خوشبختانه در اکثر شهرها قابلیت کشت دارد.

زردآلو ملایر

رنگ میوه: زرد با هاله های قرمز

نوع مصرف: تازه و خشکبار

زمان رسیدن و برداشت: اوایل خردادماه

تحمل سرما: ۱۵- تا ۲۰ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۲۵ سال

مشخصات درخت زردآلو ملایر: نهال زردآلو ملایر، همانطور که از نام آن پیداست عمدتا در شهر ملایر و دیگر شهرهای سردسیر کشت می شود و از قابلیت های خوب آن، مقاومت بالا در برابر سرما است.

زردآلو شاهرودی

رنگ میوه: زرد

نوع مصرف: تازه

زمان رسیدن و برداشت: اواخر خردادماه

تحمل سرما: ۲۵- تا ۳۰ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۳۵ سال

مشخصات درخت زردآلو شاهرودی: به دلیل کم آب بودن این نوع میوه زردآلو، حمل و نقل آن آسان بوده و گزینه خوبی جهت احداث باغ زردآلو می باشد.

زردآلو عسگرآباد

رنگ میوه: زرد روشن

نوع مصرف: تازه، خشکبار و تهیه مربا

زمان رسیدن و برداشت: اواخر خردادماه

تحمل سرما: ۲۵- تا ۳۰ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۲۵ سال

مشخصات درخت زردآلو عسگرآباد: از بارزترین مشخصات میوه درخت زردآلو عسگرآباد، سایز بزرگ آن است و همچنین به دلیل طعم مطلوب، محبوبیت زیادی در بین مردم دارد.

زردآلو جهانگیری

رنگ میوه: زرد با هاله قرمز

نوع مصرف: تازه خوری

زمان رسیدن و برداشت: اواخر تیرماه

تحمل سرما: ۲۵- تا ۳۰ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۳۵ سال

مشخصات درخت زردآلو جهانگیری: زردآلو جهانگیری مناسب تازه خوری بوده و نسبت به دیگر ارقام زردآلو، قابلیت نگهداری در انبار به مدت طولانی را ندارد.

زردآلو نادری

رنگ میوه: زرد تا نارنجی

نوع مصرف: تازه خوری

زمان رسیدن و برداشت: تیرماه

تحمل سرما: ۲۵- تا ۳۰ درجه سانتی گراد

عمر اقتصادی: ۳۵ سال

مشخصات درخت زردآلو نادری: میوه زردآلو نادری از ارقام زردآلو است که مغز هسته آن شیرین بوده و از این بابت محبوبیت زیادی دارد.

تاثیر دما بر رشد و  شکوفه دهی درخت زردآلو

درخت زردآلو جهت استراحت و برطرف شدن نیاز سرمایی، به ۳۰۰ تا ۹۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه نیاز دارد. بنابراین اگر منطقه باغ زردآلو، زمستان های گرمی داشته باشد، شکوفه های درخت در بهار ریزش کرده و بازدهی محصول کاهش می یابد. به همین دلیل در مناطق نیمه گرمسیری و یا گرمسیری نمی توان کاشت نهال زردآلو را انجام داد.

از نظر تحمل سرمای زمستان نیز اکثر انواع درختان زردآلو سرمای هوا را در زمستان حداکثر تا منفی ۲۵ درجه سانتی گراد تحمل می کنند؛ البته انواعی از زردآلو همانند زردآلو سیبریه نیز وجود دارند که سرمای زمستان را تا منفی ۵۰ درجه سانتی گراد تحمل می کنند، اما میوه های آن نسبت به دیگر ارقام زردآلو، کیفیتی پایین داشته و به تعداد کم تولید می شود.

از مشخصات درخت زردآلو این است که نوسانات دما در طی فصل رشد می تواند موجب از بین رفتن قسمتی از تاج درخت زردآلو شود که این مشکل با نام آپویلکسی یا مرگ پیش رس معروف است؛ زیرا این نوسانات دمایی می تواند موجب ترک خوردن پوست درخت و باز شدن آن و نتیجتا راهی برای ورود آفات و موارد بیماری زا شود و فعالیت این عوامل موجب از بین رفتن برخی قسمت های تاج و پوست تنه درخت زردآلو می شود. سرمازدگی بهاره نیز بر شکوفه دهی موثر است. نهال زردآلو بیشترین خسارت را از سرماهای بهاره متحمل می شود؛ زیرا عموما زودتر از سایر درختان میوه، گل می دهند.

آبیاری درخت زردآلو

آبیاری منظم جهت پرورش درخت زردآلو الزامی است. رطوبت یکنواخت خاک در حفظ قدرت رشد، باردهی و اندازه میوه ها مهم می باشد. علاوه بر مقدار آب، کیفیت آن نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا آبیاری مداوم یک خاک خوب با آب سنگین یا شور به تدریج زمین را شور و نامناسب کرده و سبب کاهش بازدهی محصول می گردد. آبیاری بیش از حد درختان زردآلو باعث زرد شدن برگ ها، ریزش آن ها و پوسیدگی ریشه می شود. همچنین، کمبود آب نیز باعث زرد شدن برگ ها، ریزش آن ها و ریزش میوه های کوچک می شود. بنابراین بایستی با توجه به نیاز آبی درخت زردآلو، آبیاری متعادل انجام شود.

نیاز آبی میوه های هسته دار از جمله زردآلو در روش سنتی برحسب شرایط اقلیمی منطقه ۷ تا ۱۰ هزار متر مکعب در هر هکتار در سال می باشد که البته در روش آبیاری قطره ای نیاز آبی به حدود ۵ تا ۶ هزار متر مکعب خواهد رسید. در نقاطی که بارندگی سالیانه کمتر از ۷۰۰ میلی متر و یا غیر متعادل باشد، باید در روزهای خشک، آب مورد نیاز درخت را به وسیله آبیاری می توان تامین کرد. فراهم نمودن آب کافی برای درخت طی اولین سال پس از کاشت به منظور کمک به تثبیت و توسعه ریشه نهال زردآلو از اهمیت زیادی برخوردار است.

کوددهی درخت زرد آلو

اگر وضعیت درختان باغ زردآلو از نظر سلامتی خوب است اما قدرت میوه دهی و بازدهی محصول آن کاهش یافته است، زمان کوددهی فرا رسیده است. برای مثال، توصیه می شود در اوایل بهار و پاییز برای نهال زردآلو یک کود ۱۶-۱۶-۱۶ بریزید. به عنوان یک قاعده سرانگشتی بدانید که جهت کوددهی درخت زردآلو، در سال نباید بیش از ۲ کیلوگرم برای هر درخت مصرف کنید.

اگر از کمپوست باغچه به عنوان مالچ استفاده کنید، جایگزینی طبیعی برای کوددهی درخت زرد آلو خواهد بود. موادمغذی موجود در کمپوست، طبیعی و غیرسمی است و با اطمینان خاطر می توانید از آن برای باغ زردآلو خود استفاده کنید. روش ریختن کمپوست نیز پای درخت زردآلو به این صورت است که می توانید حدود ۳ تا ۴ سانتی متر از آن را در خاک بریزید.

هرس کردن درخت زردآلو

هرس کردن درخت زردآلو به صورت سالانه جهت افزایش بازدهی محصول توصیه می شود. هرس معمولا در بهار یا پاییز انجام می شود. هرس کردن درخت زردآلو در بهار به منظور تحریک درخت برای بازدهی محصول می باشد. هرس کردن درخت زردآلو در پاییز نیز به محض ریزش برگ ها انجام می شود تا شاخه ها برای سال بعد سبک شده و شاخه های ضعیف و آسیب دیده برداشته شود.

بیماری ها و آفات درخت زردآلو

درخت زردآلو برای بازدهی محصول بالا و میوه های با کیفیت، نیاز به توجه خاصی دارد. از مشخصات درخت زردآلو این است که یک گیاه ترموفیلیک و خواستار مراقبت است. باغ زردآلو غالبا در معرض بیماری های قارچی و عفونی مختلفی است که می تواند بر روی تمام قسمت های گیاه از جمله پوست، برگ، گل و میوه تأثیر بگذارد.

قارچ های مختلفی می توانند بر روی پوست درخت زردآلو سکنی گزیده و باعث ایجاد بیماری هایی مانند سیتوسپوروز (پوسیدگی ساقه) و ترک خوردن پوسته آن شوند. خزه ها و گلسنگ ها نیز می توانند بر روی پوسته درخت ساکن شوند که البته مورد مهم و آسیب رسانی نخواهد بود.

از دیگر آفات درخت زردآلو، کنه تار عنکبوتی، شته، شپشک، سوسک چوب خوار و زنبور میوه خوار است که باید با استفاده از سم های مناسب به دفع آن ها پرداخته شود.

منبع : پالیز نهال

قالب وردپرس

  

قالب وردپرس

قالب وردپرس یکی از بهترین روش ها برای شخصی سازی سایت های وردپرسی است. بنابراین اگر یک تازه کار هستید، ممکن است سوال هایی مانند معرفی قالب وردپرس ، دلایل استفاده از قالب وردپرس
، مقایسه قالب وردپرس رایگان یا حرفه ای ، قالب وردپرسی چیست؟ ، بهترین قالب های وردپرسی برای افراد تازه کار و غیره داشته باشید. ما سعی می‌کنیم به تمامی سوالات شما که ممکن است در این
زمینه پیش آید، پاسخگو باشیم.

معرفی قالب وردپرس

قالب وردپرس در واقع گروهی از فایل ها مانند گرافیک ، شیوه نامه و کد است که ظاهر کلی وبلاگ یا وب سایت شما را تعیین می کند. قالب ها می توانند ظاهر بسیار خوبی به سایت شما بدهند. علاوه بر

[caption id="attachment_1300" align="alignnone" width="300"]معرفی قالب وردپرس معرفی قالب وردپرس[/caption]

این که قالب وردپرس می‌تواند ظاهر سایت را تقویت کند، همچنین باعث می‌شود که بتوانید همه چیز را تحت کنترل بگیرید و تغییرات موردنیاز خود را اعمال کنید.

دلایل استفاده از قالب وردپرس

  • برای بهبود جذابیت بصری سایت شما

اگر قالب و طرح خاصی برای سایت خود در نظر دارید ، می توانید یک موضوع مناسب را انتخاب کرده و قالب را متنایب با نیازهای خود سفارشی کنید.

  • برای فعال سازی سفارشی سازی بیشتر طراحی

اگر تجربه طراحی یا کد نویسی ندارید ، بسیاری از تم ها سفارشی سازی های زیادی را ارائه می دهند تا به شما در ایجاد طرح مناسب کمک کند. برای پیاده سازی قابلیت های اضافی بسته به نیاز شما ،
بهتر است از یک قالب وردپرس رایگان و یا خریداری شده استفاده کنید. در حالی که نسخه پیش فرض یا سفارشی یک قالب می تواند برای بسیاری از وب سایت ها کار کند ، در واقع هزاران قالب برای انتخاب
وجود دارد که اهداف خاصی را پوشش می دهند.

تفاوت قالب وردپرس رایگان یا حرفه ای

  • قالب وردپرس رایگان

قبل از صحبت کردن در مورد هزینه قالب های وردپرسی ، مهم است بدانید که بسیاری از قالب های با کیفیت در وردپرس وجود دارند که کاملا رایگان هستند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که آنها از
محل معتبر دانلود کرده و استفاده کنید.

با این حال ، قالب های رایگان اشکالاتی دارند. اول اینکه ، پشتیبانی در قالب وردپرس رایگان معمولاً حداقل است. بسیاری از قالب ها از طریق انجمن های اختصاصی پشتیبانی می شوند و ممکن است
نتوانید پشتیبان مورد نیاز خود را به طور رایگان دریافت کنید. علاوه بر این ، بسته به اولویت های توسعه دهنده ، ممکن است به روزرسانی ها "موقتی" باشند.

  • قالب وردپرس حرفه ای

قالب های وردپرس حرفه ای مانند قالب های رایگان وردپرس توسعه یافته اند ، اما در برخی موارد تفاوت های خاصی دارند. غالباً این قالب های حرفه ای با پشتیبانی و به روزرسانی ها ، همراه با ویژگی ها
و عملکرد های ویژه هستند. با این حال ، برای برخی از قالب های حرفه ای باید اشتراک تهیه کرد و ماهانه یا سالانه خریداری کنید. البته ، اگر فکر می کنید به پشتیبانی و به روزرسانی های منظم نیاز دارید ،
این هزینه قابل توجیه است و توصیه می کنیم قالب خود را به روز نگه دارید تا از ایمنی و امنیت آن مطمئن شوید.

2 سایت معتبر برای پیدا کردن قالب وردپرس

با وجو اینکه سایت های زیادی برای پیدا کردن قالب های وردپرسی خوب وجود دارند ، اما در اینجا ما به دو مورد از بهترین آنها اشاره می کنیم:

  1. سایت اصلی وردپرس (org)

سایت وردپرس قالب های زیادی دارد که می توان به راحتی دانلود کرد. علاوه بر این ، تمامی قالب های وردپرس دارای توضیحات و راهنمایی برای نصب هستند. برای همین یک سایت خوب و معتبر برای
نصب قالب وردپرس به شمار می آید.

  1. سایت توسعه دهندگان قالب وردپرس

بهترین سایت خرید قالب وردپرس همین سایت توسعه دهندگان قالب است زیرا در اینجا تمامی توسعه دهندگان قالب وردپرس به طور مستقیم قالب های خود را می فروشند.

مزایای قالب وردپرس رایگان

  • کاملا رایگان هستند.
  • از استاندارد بالاتری برخوردار هستند و برای افراد مبتدی بسیار خوب هستند.

معایب قالب وردپرس رایگان

  • ویژگی های کمتری نسبت به قالب های حرفه ای دارند.
  • پشتیبانی از آنها محدود است.[caption id="attachment_1301" align="aligncenter" width="300"]معایب قالب وردپرس معایب قالب وردپرس[/caption]

مزایای قالب وردپرس حرفه ای

  • ویژگی های بیشتر و قابلیت سفارشی سازی
  • پشتیبانی و به روزرسانی بهتر

معایب قالب وردپرس حرفه ای

  • مبلغ قابل توجهی باید برای دریافت پشتیبانی و به روزرسانی پرداخت کنید.
  • وجود ویژگی های بسیار زیاد که شاید شما را سردرگم کند.
  • ممکن است با برخی از افزونه ها و یا با تغییر قالب ها سازگار نباشند.

نحوه انتخاب قالب وردپرس

در اینجا ما به چند ویژگی اشاره می کنیم که می توانید هنگام انتخاب قالب وردپرس آنها را در نظر بگیرید و بهترین قالب وردپرس را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید.

  • سادگی قالب

قالب شما باید به کسب و کار شما کمک کند ، ظاهر خوبی داشته باشد و اطلاعات را به طور موثر با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارد . بسیاری از قالب های وردپرسی دارای بسیاری از گزینه های سفارشی
سازی هستند و بسیار زیبا به نظر می رسند ، اما این موارد می توانند سرعت شما را از دو جهت مهم کاهش دهند. اول اینکه ساخت وب سایت شما بیشتر طول می کشد و دوم اینکه می توانند وب سایت
شما را کند کنند ( به رتبه شما در گوگل و افرادی که منتظر بارگذاری سایت شما هستند آسیب می رساند).

  • امکانات

در حالی که در حال جستجوی قالب هستید ، امکانات مختلفی که دوست دارید در سایت خود ارائه دهید، در نظر داشته باشید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید ، به قالب
وردپرس فروشگاهی نیاز دارید تا با افزونه های سبد خرید را ایجاد کنید. اگر قصد فروش دوره های آنلاین را دارید ، باید به دنبال قالبی با الگوی صفحه فرود عالی باشید تا به شما در تبدیل ترافیک به مشتری
کمک کند.

بنابراین هنگام جستجوی یک قالب وردپرس ، ویژگی هایی را که فکر می کنید برای سایت خود نیاز دارید یادداشت کنید و جستجوی خود را بر اساس قالب هایی که دارای آنها هستند ، محدود کنید. البته
توجه کنید که ویژگی هایی که انتخاب می کنید زیاد نباشند زیرا باعث می شوند که استفاده از قالب سخت و تغییر آن دشوار باشد و می تواند باعث کندی سایت شما شود.

به نظر می رسد قالب های خوب به شما امکان می دهند مواردی مانند رنگ و فونت را برای مطابقت با سبک خود تغییر دهید ، اما برخی دیگر اینطور نیست. برخی از موضوعات به سادگی می توانند نحوه
نمایش متن و تصاویر را در صفحه شما به شکلی که می خواهید تغییر دهند ، برخی دیگر باعث می شوند که همیشه یک ویژگی ثابتی در سایت قرار دهید و مدل و ظاهر ثابتی داشته باشید.

  • پشتیبانی برنامه نویس

به عنوان یک مبتدی ، تقریباً تضمین می شود که اگر مشکلی در سایت به وجود آمد ، برنامه نویس و یا توسعه دهنده آن را حل می کند. این که نمی دانید گزینه رنگ کجاست یا هر کار دیگری ، قالبی با
راهنماهای کاربر عالی ، به روزرسانی های منظم و داشتن اطلاعات تماس توسعه دهنده برای پشتیبانی ، به شما کمک می کند تا همیشه به راحتی کارهای خود را پیش ببرید.

چند نکته دیگری که باید در مورد ظاهر قالب ، توجه داشته باشید:

  1. مطمئن شوید که قالبی را انتخاب می کنید که پاسخگو باشد (نحوه نمایش وب سایت شما را بر اساس اینکه مردم در تلفن ، تبلت یا دسکتاپ به آن نگاه می کنند ، تغییر می دهد)
  2. قالبی را پیدا کنید که دارای رنگ های مورد نیاز شما باشد یا به شما اجازه می دهد از آن رنگ ها استفاده کنید (سعی کنید رنگ بندی که استفاده می کنید با لوگوی سایت مطابقت داشته باشد)
  3. قالبی را انتخاب نکنید که فونت آن برای خواندن دشوار باشد . اگر افراد مجبور باشند چند بار چشم بزنند یا سر خود را کج کنند تا متوجه شوند که چه چیزی در سایت شما نوشته شده است ،
    سریع خسته می شوند و سایت شما را ترک می کنند.

5 قالب وردپرس عالی برای مبتدیان در سال 2021

حال نوبت آن است که به چند مورد از بهترین قالب های وردپرسی اشاره کنیم که در سال 2021 برای افراد مبتدی توصیه می شود.

  • قالب Shapely

Shapely یک قالب عالی با طراحی فوق العاده تمیز و جلوه های متنوع بسیار مدرن به بازدیدکنندگان شما اجازه می دهد تا از اطلاعات دقیقی برخوردار شوند. همچنین دارای گزینه های زیادی برای پاسخگویی
به همه نیازهای شما است و هنگام اسکرول ، منو در بالای صفحه ثابت می ماند (sticks to the top) تا افراد بتوانند به سرعت و به آسانی در صفحات شما حرکت کنند.

مزایا و معایب قالب وردپرس Shapely

این قالب مزایایی مانند طراحی فوق العاده تمیز و جلوه های مدرن زیبا (اختلاف منظر) بدون زیاده روی دارد و فقط با سفارشی سازی کافی می توانید همه چیز را تغییر دهید. در مقابل معایبی نیز دارد که
شامل عدم اممکان تغییر در فونت و رنگ هدر قالب است.

  • قالب Mesmerize

قالب وردپرس Mesmerize دارای طراحی دکمه ای بسیار زیبا و رنگارنگ است که واقعاً ظاهر سایت شما را بی نظیر نشان می دهند. وجود دکمه های خوب و جسورانه در قالب سایت عالی است زیرا به مردم
این امکان را می دهد که سریعاً آنچه را که بدنبال آن هستند پیدا کنند (که برای رتبه بندی سایت شما ، ایجاد مخاطب و این موارد بسیار مهم است!). وقتی آن را در سایت خود نصب می کنید ، به شما این
امکان را می دهند که از ابتدا شروع به کار کنید یا از بین چندین حالت پیش فرض یکی را به اختیار انتخاب کنید.

Mesmerize بسیار عالی است زیرا تنوع گزینه های طراحی زیادی دارد، کنترل رنگ زیاد و تعداد زیادی آیکون گنجانده شده است. تنها محدودیتی که ما پیدا کردیم این است که شما نمی توانید رنگ دکمه ها
را تغییر دهید ، بنابراین باید به رنگی که در ابتدای طراحی انتخاب می کنید ، پایبند باشید.

مقایسه قالب Mesmerize با Shapely

به طور کلی ، گزینه های سفارشی سازی بیشتری که در این قالب وردپرس وجود دارد، یادگیری و استفاده از آن را نسبت به Shapely کمی دشوارتر می کند ، اما شما کنترل بیشتری بر آن دارید و با تنظیمات
از پیش تنظیم شده ، مدیریت همه چیز را بدون نیاز به صرف زمان زیاد برای اصلاح آنها ، بسیار ساده می کند.

مزایا و معایب قالب وردپرس Mesmerize

این قالب وردپرس دارای گزینه های سفارشی سازی قوی و دکمه های پررنگ است. با این حال مشکلی که وجود دارد این است که نمی توان رنگ دکمه ها را تغییر داد و فقط دارای تنظیمات پیش فرض
است. همچنین ممکن است راهنمای این سایت کمی شما را اذیت کند زیرا در انجام برخی از کارها دخالت میکند و از شما اجازه میخواهد تا تغییرات مورد نیاز را اعمال کند.

  • قالب Optimizer

قالب وردپرس Optimizer یکی از ساده ترین قالب هایی است که در این مقاله معرفی شده است. این قالب کاملا پاسخگو (responsive) و بسیار سریع است و در SEO واقعاً خوب عمل می کند (یکسری
کارهای فنی کوچک برای SEO وجود دارد که دانستن آن برای افراد مبتدی ضروری نیست). رنگ های متنوع برای دکمه ها ، پس زمینه ، هدر صفحه و همچنین قابلیت تغییر سبک و رنگ فونت نیز قابل تغییر
هستند.

این قالب از WooCommerce نیز پشتیبانی می کند و این برای زمانی که بخواهید یک فروشگاه آنلاین در سایت خود ایجاد کنید ، بسیار عالی خواهد بود. در حال حاضر بزرگترین ایرادی که این قالب وردپرس دارد،
این است که کاملاً قابل تنظیم نیست و شما در نسخه رایگان آنها فقط به 4 ویجت دسترسی دارید. با این حال ، ویجت هایی که به آنها دسترسی دارید، بسیار انعطاف پذیر هستند. بنابراین می توانید با استفاده
از آنها و کمی خلاقیت یک سایت زیبایی طراحی کنید.

مزایا و معایب قالب وردپرس Optimizer

این قالب وردپرسی برای استفاده کردن، فوق العاده آسان است و ویرایشگر صفحه اول منحصر به فرد و بهتر از قالب های وردپرس رایگان است. همچنین می توانید کنترل کاملی روی رنگ و فونت داشته باشید.
در بخش آزمایشی و رایگان این قالب فقط به 4 ویجت برای سفارشی سازی دسترسی خواهید داشت که به عنوان یک جنبه منفی در نظر گرفته می شود.

  • قالب Ocean WP

این قالب را می توانید متناسب با نیازهای خود سفارشی کنید حتی می توانید همه گزینه های رنگ و متن را که دوست دارید در آن اعمال کنید. این قالب وردپرس با یکی از افزونه های مورد علاقه وردپرس
یعنی المنتور (Elementor) که یک صفحه ساز است ، بسیار خوب عمل می کند و با کشیدن و رها کردن ویجت ها می توانید بخش های مختلفی برای وب سایت کاملاً سفارشی خود ایجاد کنید.

با OceanWP و Elementor همچنین می توانید از طرح های پیش فرض قالب استفاده کنید و هنگام نیاز تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. این کار برای ساده نگه داشتن کارها و صرفه جویی در وقت بسیار
کاربردی است. تنها نکته منفی که درباره آن وجود دارد، این است که یادگیری OceanWP برای مبتدیان به دلیل سفارشی سازی پیچیده تر ، دشوار است اما به غیر از این ، یک قالب وردپرس رایگان بسیار
زیبا و بسیار کاربردی است.

مزایا و معایب قالب وردپرس OceanWP

در این قالب وردپرس می توانید به طور کامل سفارشی سازی انجام دهید. همچنین از طراحی فوق العاده ای بهره مند شوید. اما مهم ترین مزیتی که دارد این است که با افزونه Elementor page builder به
خوبی کار می کند. اما از طرفی دیگر نیاز به یادگیری دارد و برای افرادی که تازه کار هستند، مناسب نیست.

  • قالب Hestia

قالب وردپرس Hestia یک قالب کاملاً قابل تنظیم شده است (به این منظور که نیازی به انجام کارهای زیاد ندارید) و تقریبا با بیشتر افزونه ها سازگار است و عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. خوشبختانه تا
به حال هیچ نکته منفی درباره این قالب شناسایی نشده است. اگر شما ایرادی پیدا کردید حتما به ما نیز اطلاع دهید!

با وردپرس چه سایت هایی می توان ساخت؟

می توانید یک وبلاگ یا یک سایت خبری موثر ، یک سایت موسیقی یا یک فیلم سینمایی ایجاد کنید ، همچنین می توانید یک سایت جامع تجارت الکترونیک برای تبلیغ محصولات خود ایجاد کنید ، یک سایت
شخصی که در آن می توانید عکس های خود را قرار دهید ، و حتی می توانید به راحتی سایت یک شرکت بزرگ با هویت شرکتی را بسازید. به طور خلاصه ، هر چیزی که در ذهن شماست با وردپرس و
قالب وردپرس قابل اجرا است.

هنگام انتخاب قالب وردپرس مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام انتخاب قالب وردپرس ، انتخاب قالب برای نوع سایتی که می خواهید راه اندازی کنید بسیار مهم است تا در آینده وقت خود را برای اصلاح و ویرایش آن تلف نکنید. با توجه به نیاز خود یک موضوع را انتخاب
کنید. اگر دانش PHP و CSS دارید ، می توانید به راحتی قالب وردپرس خریداری شده را تغییر دهید.

اما مهم ترین سوال هایی که باید هنگام خرید قالب وردپرس از خود بپرسید، عبارت اند از:

  • آیا خدمات پس از فروش به شما ارائه می شود؟
  • پس از نصب قالب ، در صورت وجود مشکلی، چقدر طول می کشد تا به ایمیل شما پاسخ داده شود؟
  • آیا با پاسخی که از ایمیل دریافت می کنید، انتظارات شما را برآورده می کند؟
  • آیا می توانید پاسخ نیازهای خود را در ایمیل های دریافتی دریافت کنید؟
  • آیا پاسخ ایمیل ها مشکلات شما را حل می کند؟

این کاملاً به نگرش شرکتی که قالب را از آن خریداری کرده اید ، مرتبط است. نگرش و زمان پاسخگویی هر شرکت یکسان نیست. این تفاوت تجربه ای است که هنگام امتحان چندین قالب به دست خواهید
آورد. بنابراین ، زمان زیادی طول می کشد تا موضوع و شرکت خدمات مناسب خود را پیدا کنید. در این فرایند ، شما همچنین یاد می گیرید که از قالب های زیادی استفاده کنید.

خدمات پس از فروش برای قالب وردپرس

اگرچه تعداد قالب های محبوب زیاد است ، اما گاهی اوقات زمان زیادی طول می کشد تا آنها برای خدمات پس از فروش به شما پاسخگو باشند. در مقابل ممکن است قالب هایی که محبوبیت کمتری دارند،

[caption id="attachment_1302" align="alignnone" width="300"]خدمات پس از فروش برای قالب وردپرس خدمات پس از فروش برای قالب وردپرس[/caption]

خدمات پس از فروش بهتری داشته باشند و شما بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید. مطمئن شوید که قالب وردپرس نیازهای شما را برآورده می کند. پس از تعیین قالب مورد نیاز ، در اینترنت نظرات مربوط به آن
موضوع و پشتیبانی آن را جستجو کنید. نظرات کاربرانی را که قبلاً قالب انتخابی شما را خریداری کرده اند ، با دقت بخوانید.

آنچه برای ایجاد قالب های سفارشی وردپرس نیاز دارید

  1. ابتدا برای اجرای وردپرس بر روی رایانه خود ، ابتدا به سرور محلی نیاز دارید.
  2. برای این کار ، باید XAMPP ، LARAGON یا WampServer را نصب کنید.
  3. پس از نصب سرور محلی و تکمیل نصب وردپرس ، باید Themes Folder را ایجاد کنید.
  4. پوشه قالب (theme) پوشه ای است که در آن قالب خود را ایجاد می کنید.
  5. قبل از اینکه بتوانید کد بنویسید ، باید یک IDE دلخواه خود را بر روی رایانه خود نصب کنید.
  6. همچنین می توانید با پشتیبان گیری در هر وب سایت موجود ، پیشرفت هایی انجام دهید.
  7. در صورت تمایل ، می توانید از قبل رابط طرح مورد نظر خود را ایجاد کرده و بر این اساس کدنویسی را شروع کنید.
  8. شما باید فایلهای اصلی که وردپرس به شما ارائه می دهد را در پوشه قالب خود نصب کنید.
  9. پس از ویرایش قالب های خود ، می توانید سفارشی سازی قالب وردپرس خود را با ورود به سیستم از پنل مدیریت شروع کنید.

نتیجه

اگر تصمیم دارید یک قالب وردپرس خوب برای خود بخرید و یا خودتان طراحی کنید، حتما از اطلاعات ارائه شده استفاده کنید.

منبع : دولوپرس پرو

خرید نهال شلیل

  

شلیل نوعی هلو است که در اثر جهش در یکی از ژن های هلو ایجاد شده و درخت شلیل به اندازه هلو قدمت دارد. این جهش دارای تواتری بالا است و پیوسته در طبیعت در هر جهت (یعنی از هلو به شلیل و از شلیل به هلو) انجام می پذیرد و نتیجه آن در هلو از بین رفتن کرک های روی میوه و ایجاد رنگ و عطر و طعم خاص شلیل می باشد.

شلیل میوه ای خوشمزه است که عموما رشد تابستانه داشته و در فصل پاییز برداشت می شود. میوه شلیل کمی کوچکتر از هلو بوده و پوستی صاف و بدون کرک دارد. همانند هلو، شلیل را نیز می توان به صورت تازه خوری مصرف کرد یا به طور صنعتی در تولید کیک، آبمیوه، کمپوت، عصاره ها و برگه میوه استفاده نمود.

 تاریخچه نهال شلیل

نهال شلیل بومی آسیا بوده و اعتقاد بر این است که درخت شلیل یکی از قدیمی‌ ترین درخت های میوه بوده و ظاهراً ۲۰۰۰ سال قبل در چین پرورش یافته است. سپس، نهال شلیل از طریق جاده ابریشم به ایران، یونان و رم باستان راه پیدا کرد و امروزه بهترین نوع آن در ایران کشت می‌شود.

درخت شلیل از قرن شانزدهم و هفدهم به انگلستان رفت و توسط اسپانیایی‌ها به آمریکا برده شده و اکنون به مقدار زیادی در کالیفرنیا کشت می‌شود. بیش از ۱۰۰ گونه درخت شلیل در تمام دنیا وجود دارد. در ایران حدود ۲۰ رقم شلیل یافت می شود که مهم ترین آن ها شلیل شبرنگ و سفید هستند که هر دو متعلق به مشهد می باشند.

شرایط مناسب برای کاشت نهال شلیل

خاک مناسب کاشت نهال شلیل

جهت کاشت درخت شلیل پربازده، توجه به نوع خاک آن اهمیت زیادی دارد. از کاشت این نهال در خاک های سنگین خودداری کنید؛ زیرا این کار سبب کمبود اکسیژن در ریشه ها شده و تنفس درخت سخت می شود. از طرفی، ایجاد شرایط غرقابی نیز همین مشکل را می تواند به وجود آورد که هنگام آبیاری درخت شلیل بایستی در نظر گرفته شود. در صورتی که تنفس ریشه های این نهال به خوبی انجام نگیرد، برگ های درخت زرد شده و به تدریج درخت از بین می رود.

مخلوطی از مخلوط خاک معمولی و گیاخاک می تواند برای کاشت درخت شلیل مناسب باشد که باعث سبک ماندن خاک و رساندن مواد مغذی مورد نیاز درخت شلیل جهت رشد خوب می گردد. اگر خاک باغ شلیل از نوع خاک رس و لومی است، باید مقداری ماسه (تقریبا یک سوم) به مخلوط خاک اضافه کنید. برای محافظت از خاک درخت شلیل در برابر یخبندان زمستانی، مالچ پخش کنید. همچنین همراه با کود مواد آلی به خاک آن بیافزایید تا از رشد علف های هرز جلوگیری گردد.

نور مناسب کاشت نهال شلیل

همانند دیگر درختان میوه، درخت شلیل نیز جهت تولید محصول پربازده نیاز به دریافت نور مستقیم و کافی خورشید را دارد. بنابراین، محل احداث باغ شلیل شما باید جایی باشد که سایه درختان دیگر بر روی نهال یا درختان بالغ نیفتد. درخت شلیل به روزانه حدود ۶ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

توصیه ما این است که درخت شلیل خود را در یک مکان آفتاب گیر بکارید. نکته دیگر این است که محل احداث باغ شلیل تا حد ممکن باید بادگیر باشد تا در مناطق بادخیز، سبب آسیب به درخت شلیل جوان نگردد.

آب و هوای مناسب کاشت نهال شلیل

درخت شلیل در برابر سرما بسیار مقاوم است اما اگر محل احداث باغ شلیل شما سردسیر است، بایستی گونه هایی را انتخاب کنید که به خوبی در منطقه رشد می کنند تا خطر از بین رفتن شکوفه ها به دلیل یخ زدگی بهاره کاهش یابد. نهال شلیل جهت خروج از خواب زمستانه و شکوفه دهی، به حدود ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت هوای سرد و دمای کمتر از منفی ۷ درجه نیاز دارد.

ویژگی دیگر خوب نهال شلیل، مقاومت نسبتا خوب آن در برابر گرمای تابستان می باشد. میوه های درخت شلیل در گرمای تابستان دارای کیفیت بهتری خواهند بود. البته باید بدانید که دمای خیلی پایین (پایین تر از ۲۱- درجه سانتی گراد) ممکن است برای درخت شلیل مضر باشد، همچنین سرمای یکباره هوا در فصل باعث می شود جوانه ها و شاخه های جوان سرمازده شده و خشک شوند. بهترین زمان برای کاشت نهال شلیل، پاییز و بهار می باشد.

ارقام نهال شلیل

شلیل شبرنگ: این نوع شلیل گرد، با پوسته ای قرمزرنگ و گوشته ای زرد و چسبیده به هسته است. شروع گلدهی نهال شلیل شبرنگ اواخر فرودین ماه بوده و حدود ۱۳ روز طول می کشد. این نوع شلیل، اواسط مردادماه می رسد و آماده برداشت است. درخت شلیل شبرنگ از انواع دیررس بوده و عمر اقتصادی آن حدود ۳۰ سال می باشد.

شلیل سفید: این رقم شلیل، شکلی گرد با پوشته ی سبز- سفید است که گوشت آن به هسته چسبیده است. نهال شلیل سفید از ارقامی است که بومی منطقه چین می باشد و در ایران نیز احداث باغ شلیل آن خصوصا در مشهد انجام می گیرد. نهال شلیل سفید حدودا اواخر مرداد برای برداشت محصول رسیده آماده است. عمر اقتصادی این نوع درخت شلیل حدود ۱۲ سال است.

شلیل گیوتا (کیوته): شلیل گیوتا میوه ای گرد و به رنگ قرمز با لکه های سفید است که گوشته آن زردنگ می باشد و هسته آن به گوشته چسبیده است. نهال شلیل گیوتا بومی اروپا و کانادا بوده و البته در ایران نیز کشت می شود. شلیل گیوتا حدودا اواخر مردادماه می رسد و جهت احداث باغ شلیل در مناطق سردسیر، مناسب ترین نوع شلیل می باشد.

شلیل مغان (ردگلد): میوه ای گرد تا بیضی و قرمزرنگ با گوشته سفید می باشد که از هسته آن جدا است. شلیل مغان اواسط مردادماه می رسد. این رقم شلیل، یکی از انواع مناسب جهت مصارف کمپوت سازی است. عمر اقتصادی درخت شلیل مغان حدود ۱۵ سال است.

شلیل انجیری: این نوع شلیل شکلی گرد و پهن شبیه به بشقاب دارد و اواسط مردادماه می رسد. پوسته این نوع شلیل قرمز با گوشتی زردرنگ می باشد که به هسته چسبیده است.

آبیاری درخت شلیل

یکی از نکات مهم که پس از کاشت نهال شلیل باید همواره مد نظر قرار گیرد، میزان آب مورد نیاز این نهال می باشد. لازم به ذکر است که درخت شلیل برای رشد و پرورش به میزان آب زیادی نیاز دارد. آبیاری درخت شلیل مانند دیگر درختان میوه درواقع به فصل مورد نظر بستگی دارد.

در تابستان، در صورتی که در منطقه مورد نظر احداث باغ شلیل، هر ۱۰ روز یکبار حدود ۲ الی ۳ سانتی متر بارندگی باشد، نیازی به آبیاری درخت شلیل نخواهد بود. اما اگر منطقه باغ شلیل کم باران و خشک است، آبیاری درخت شلیل بایستی به طور مرتب و هر هفته یکبار انجام گیرد. همانطور که ریشه های غرقابی به درخت شلیل آسیب می رساند، آبیاری درخت شلیل اگر کم انجام گیرد نیز سبب خشک شدن ریشه ها و آسیب به محصول نهایی می گردد.

کوددهی درخت شلیل

بهترین زمان برای کوددهی نهال شلیل اوایل بهار می باشد و هرس کردن این درخت نیز باید از سال اول زندگی آن و قبل از گلدهی انجام گیرد.

نکات مهم پرورش نهال شلیل

پرورش درخت شلیل در مناطق جنوبی نیازمند آبیاری مجدد در فصول گرم است. مانند هلو، انواع درخت شلیل نیز خودتکثیر هستند، بنابراین شما می توانید درخت شلیل را به صورت منفرد پرورش داده و بدون نیاز به گرده افشانی محصول بیشتری تولید کنید.

پرورش درخت شلیل نیاز به گذراندن مراحل خاصی در هر فصل برای رسیدن به محصول مطلوب را دارد. مراقبت از باغ شلیل در بهار شامل چندین نوبت اسپری کردن قارچ کش جهت جلوگیری از قهوه ای شدن و پوسیدگی است. به عنوان استاندارد، یک تا سه بار در سال آفت کشی قارچ های بیماری زا برای درخت شلیل انجام می گیرد اما در مناطق بارانی یا فصول بارانی که شیوع این آفت ها بیتشر است، ممکن است انجام سمپاشی های بیشتر لازم باشد.

پرورش نهال شلیل در اواخر بهار یا تابستان نیازمند استفاده از کود ازته است. برای این منظور می توانید از اوره، کود پوسیده یا کود شیمیایی برای درخت شلیل استفاده کنید.

منبع : پالیز نهال

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد